woensdag 26 januari 2022

Thema grootouders

 Beste ouder(s)

 

Deze week gingen we werken rond het thema ‘grootouders.’ We startten het thema met een waarneming. In deze activiteit gingen we wat dieper stilstaan rond de ‘eigen’ grootouder(s) en alles daarrond. De kinderen konden zelf hun eigen grootouder(s) maken aan de hand van enkele kaartjes en dachten na over de  evolutie van baby naar oma/opa. Op het einde versierde we ook samen één groot hart waar dan later de meegenomen foto’s een plekje konden vinden.



Aan de hand van verschillende activiteiten kregen de kinderen meer en meer greep over dit thema. Zo konden ze een ketting maken voor een oma, enkele belangrijke woordjes zelf aanleren aan de hand van de spreekmuur, opa en oma ontvangen in hun huisje en nog zoveel meer.












We leerden ook een themalied aan voor onze opa en oma. Aan de hand van enkele pictogrammen probeerde we het lied te visualiseren en zo beter te onthouden. Voor we het lied aanleerden speelden we enkele muzikale spelletjes om de stem te gaan opwarmen en de tekst beter te kunnen onthouden. Zo moesten ze bijvoorbeeld de pictogrammen in de juiste volgorde plaatsen van het lied. Dat was eerst niet zo evident, maar door het veel te herhalen en het vooral te doen lukte dit toch!










We maakte ook een werkje voor onze grootouders. Het werden prachtige bloemen, die door de kinderen zelf gestempeld werd. We leerden ook een versje aan om zo ons werkje op een speelse en leuke manier te kunnen afgeven aan onze opa’s en oma’s.




Een tik-takmomentje mocht ook zeker niet ontbreken! Tijdens deze activiteit kwamen er enkele zaken naar boven  dat de kinderen konden linken met het thema. Het was een momentje van rust en vooral genot om het te zien. De kinderen waren zeer enthousiast!










Op zolder bij mijn grootouders heb ik ook een oude schatkist gevonden. In deze schatkist zaten allerlei verschillende materialen. Aan de kinderen om de materialen te betasten en zo te raden wat het was. Met deze activiteit stonden we even stil bij het zintuig ‘voelen.’ Terwijl een kind aan het materiaal zit te voelen, kunnen de andere in de kring stil meevolgen. Dit vonden ze zeer fijn om te doen!




Om meer greep te krijgen hoe het voelt om een opa of oma te zijn, kan je dat alleen maar weten door het zelf te worden en het te doen. Ik haalde mijn verkleedkoffer naar boven en toverde in één handomdraai een oma en een opa in de klas. Ze mochten samen even wandelen en de andere kinderen begroeten. Wat deden ze dit goed!




Natuurlijk kon een kookactiviteit niet ontbreken. Net zoals bij oma of opa wordt er vaak eens gebakken. In de klas deden we dit ook en maakten we samen cupcakes. Een groepje mocht samen met mij het deeg maken en bakken, een andere groepje mocht ze dan versieren en een laatste groepje mocht de cupcake vormpjes inkleuren. Zo had iedereen een taakje en konden we zo samen genieten van onze gebakjes. In de namiddag aten we dan allemaal samen een zelfgemaakte cupcakje op.

 




Deze twee weekjes zijn voorbij gevlogen! Dankjewel aan alle kindjes om deze stage zo aangenaam te maken. Ik vond het superfijn om eventjes jullie juf te mogen zijn.

Juf Sarah 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.