zaterdag 12 februari 2022

Thema ik voel mij niet lekker/ de dokter

 

Vorige week zijn we het thema ‘De dokter’ gestart. Ik hoorde eerste eens bij de kleuters zelf welke ervaringen zij hadden bij de dokter en wat de dokter allemaal doet. We bespraken verschillende woordkaarten en sorteerden ze dan aan het bord.






Toen we dinsdag in de klas kwamen zagen we dat Jules vol rode vlekjes stond! Dit kon niet goed zijn. 

Gelukkig hadden we een dokterstas bij de hand om Jules te onderzoeken en kreeg ik de hulp van de kleuters in de klas.

Iedere dag verzorgden we Jules en we legden hem in de watten zodat hij vlug beter werd. 




Wat zit er nu juist in de dokterstas? Alle spullen werden bekeken en besproken waarvoor alles dient. 

Eens luisteren met een echte stethoscoop.




Wat hoort in de dokterstas en wat niet? 






Tijdens het vrije spel konden de kleuters zelf dokter spelen en de popjes verzorgen. 





We leerden ook de delen van ons lichaam kennen. Waar kan je allemaal pijn hebben? De kleuters benoemden de lichaamsdelen aan de hand van de dobbelsteen. De kleuters kleefden een pleister op het juiste lichaamsdeel. 





 








We knutselden een ziekenwagen. De kleuters hebben deze week nog wat geoefend op de fijne motoriek. De kleuters prikten het kruis voor op de ziekenwagen uit. 















In het 'labo' pilletjes in potjes doen.












In week 2 vertelde ik het verhaal van Saar bij de dokter. Saar is niet ziek, maar gaat op bezoek bij de dokter, net zoals jullie kleuter misschien al geweest is of binnenkort ook eens op bezoek gaat bij het CLB in Veurne om hen eens te meten, wegen,....

Samen met de kleuters deed ik de oogtest net zoals Saar doet in het boekje. Ik mat de kleuters en ze maakten een eigen groeimeter. 











Spelen met de spuitjes in het water.













Wat voel ik? Wat ligt in de voeldoos verstopt?

 











We fristen nog eens de oefening van groot naar klein op.  Eerst knipten de kleuters de stukken zelf uit.











Het oplossen van een matrix. Hier werd toch wat concentratie gevraagd.




We speelden nog een domino in thema.




En we sloten het thema af met een stukje tik tak.

Volgende week werken we het thema circus uit en gaan dan zo over naar carnaval de laatste week voor de krokus.

Vele groetjes

juf Evelien 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.